fredag 12 februari 2016

Deadpool (#chimichanga)

Deadpool. Var skall jag börja? Borde jag ens börja? Skulle jag någonsin kunna berätta någonting om denna film, denna karaktär, från Marvel och faktiskt göra den rättvisa? Svaret på den frågan är faktiskt ganska enkel: nej. Däremot skulle jag vilja ge en motivering till de arma stackare som tänkt se förbi Deadpool eftersom det "inte är någonting för dem". Nedan kommer några frågor. Kommer ni på er själva med att svara ja på dem, eller åtminstone en majoritet, borde ni inte längre tvivla:

- Tycker du om superhjältar? Kanske föredrar du anti-hjältar? Well, there's both.

- Tycker du om att skratta? Typ så att du nästan spyr? Tillsammans med en hel massa folk i ett rum? Som på en biograf, till exempel? No need to worry, there will be lots of it. Du kommer faktiskt inte ens hinna äta godis utan att riskera att dö på kuppen (spoiler alert: av att du kvävs av godisen som förmodligen letat sig ned i luftstrupen, eftersom du omöjligt hinner tugga klart ens en Plopp innan nästa asgarv bubblar upp ur ditt innersta).

- Älskar du att bli överraskad? No need to worry, again.

- Har du något brutal humor? I'll just go on with: #superpenis. Och då är jag ändå ganska snäll.  

- Har du någon humor alls? I så fall borde du inte sitta här fortfarande. Du borde redan ha surfat in på sf.se för att boka biljetter till nästa visning i en stad nära dig!

- Skulle du vilja se en film av blandad kompott drama, romantik, action och komedi? There you have it, DEADPOOL, FRIGGIN DEADPOOL! Jag skall dock inte sticka under stolen med att en genre är något större än de andra i denna rulle (möjligtvis två).

Ja, jo, jag skulle kunna hålla på hela natten. Tro mig. Det här är den absolut bästa film jag sett, någonsin. Under alla mina (snart) 26 år. Marvel hade mig kring sitt lillfinger vid Guardians of the Galaxy (eller Captain America, kan inte bestämma mig riktigt) men med Deadpool lyckades de vira mig kring allt vad Marvel heter. Jag är förälskad, fnittrig som en tonåring som just druckit sin första 3,5:a. 

Jag delar med mig av dessa tankar för ert bästa. Ni vet väl att ett gott skratt förlänger livet? Tänk då vad 1h och 48min kan göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar