tisdag 5 januari 2016

Vegetarisk vecka

Vet ni vad jag är så förbannat trött på? Kött. Av SÅ många anledningar, men nedan kommer de tre som motiverat mig starkast (utan inbördes ordning):

1. Det är faktiskt inte så jävla gott. Oxfilé och ryggbiff, fina grejer, men i övrigt är kött ganska trist. 

2. Jag bidrar till miljöförstörelsen när jag trycker i mig den där fläskbiten eller köttfärssåsen. 

3. Jag mår ganska dåligt över det faktum att jag äter djur som förmodligen behandlats ganska jävla illa innan slakt, för ekologiskt kött har jag som student knappast råd med. Håller mig såklart(!) till svenskt kött, men de djuren lever knappast under ultimata förhållanden de heller. 

Jag fullständigt älskar grönsaker och vegetariska rätter. Jag skulle förmodligen kunna leva på bönsallad (rödlök och bönor + en skvätt olja och vinäger, sedan lite peppar på det). En kärlek som min fina sambo tyvärr inte delar med mig. Nu skall vi i alla fall ha en vegetarisk vecka när vi åter är hemma på ön. Detta kom vi överens om redan innan vi for till fastlandet och jag tänker hålla det. Nyttigt efter all julmat, nyårsmiddag, födelsedagsmiddagar, efterrätter och alldeles för mycket godis. Jag vill i alla fall tro att det är en ganska bra idé. Eftersom Henrik är lite smått skeptisk har jag lovat att laga sådant vegkäk att "till och med han blir frälst" (no pressure eller så...). Han uppskattar min vegetariska lasagne, och jag antar att det är min paradrätt av en anledning: för att vegetarisk mat är BRA mat! Det är helt enkelt sådant jag skall laga. 

Så nu tänker jag köra stenhårt på detta och så fort det blir min tur att laga käk hemma, då blir det vegetariskt. Jag har faktiskt "smugit" in vegetariska rätter när jag lagat mat. Jag gjorde exempelvis supergod rösti med rivna morötter, potatis och zucchini med en ört- och vitlökscremefraiche, samt en rödlöks- och bönsallad, och han älskade det. Ja, han har till och med bett mig göra det igen. Tänk vilka underbara rätter man kan göra med sådant naturen har att erbjuda. Just nu känner jag ett "urgent need" att laga någonting med kapris, chili, parmesan och zucchini. Bara sådär! Eller varför inte en smarrig pastasås baserad på typ gorgonzola? Åh, herre! Jag har då aldrig längtat efter att få laga mat, men nu kliar det i fingrarna må ni tro! 

SÅ PEPP! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar