tisdag 12 april 2016

Vegansk vecka

Typ i julas skrev jag här i bloggen att jag och Henke skulle köra en vegetarisk vecka. Det gick sådär, för att vara ärlig. Vi åt vegetariskt men vi fuskade också en del genom att köpa pizza, med kött. Så det sket sig ju. Utöver pizzan var vi ganska duktiga. Sedan dess har jag faktiskt börjat äta ännu mer vegetariskt. I princip varenda lunch de senaste åtta veckorna har varit vegetarisk. Det är så lätt att slänga ihop en näringsrik måltid med det man har hemma. Oftast har det handlat om sallader med pasta, spenat och pesto - supergott! 

Nu har jag tänkt ta det här steget längre, denna gång "på egen hand", och köra veganskt. Jag tänker inte tvinga på Henrik någonting för jag vet att han är skeptisk. Vill han äta veganskt så får han helt enkelt komma på det själv. 

Så jag tänker att bloggen skall få fungera som min "matdagbok" den närmsta tiden. Jag vill skriva någonting om vegankost varje dag. Dels för att motivera mig själv men även för att jag tycker det är viktigt att dela med sig till andra. Till att börja med tänker jag en vecka, men förhoppningsvis skall detta leda till någonting som varar mycket längre än så. Jag är superpepp!

Så, varför veganskt? Viljan att gå ifrån en köttkost har varit stor en lång tid för mig och jag märkte under den vegetariska veckan att jag har så otroligt lätt för att fuska. "Det gör väl ingenting om jag tar en liten skinkbit såhär 01.00 på natten? Jag orkar ju inte fixa något annat", jag tyckte helt enkelt att saker och ting var "berättigade" därför att det var bekvämt. Det var så.himla.lätt att fuska och säga "imorgon, då kör jag igen" eftersom köttet var "det enda problemet". Dessutom är vegetarisk kost så pass "självklar" att jag aldrig reflekterar över vad jag slänger i mig, aldrig läser någon innehållsförteckning, för det som inte innehåller kött är ju helt enkelt vegetariskt och då är det okej (det här gäller för MIG, viktig poäng!). 

SÅ VARFÖR VEGANSKT? Om jag inte fixar vegetarisk mat, hur i hela helvete skall jag kunna fixa vegansk, undrar ni säkert då? Jo, såhär är det för egen del: vegansk mat är begränsad. När man äter vegansk kost måste man t-ä-n-k-a, läsa innehållsförteckningen, man måste helt enkelt veta VAD det är man stoppar i sig; vad man behöver mer av och vad man behöver mindre av. Det är en balansgång och i den balansgången hänger även kroppen med. Exempelvis kan en välskött vegansk kost balansera blodsockret så pass att inga dippar eller toppar sker, eftersom mycket veganskt innehåller långsamma kolhydrater istället för snabba. Bara IDAG, alltså dag ETT, känns det som om jag lärt mig så otroligt mycket om vad jag faktiskt stoppar i mig, eftersom jag måste läsa innehållsförteckningen på varenda liten produkt som används i matlagningen. Det är underbart! Det är kul! Det är lärorikt och helt jävla... fantastiskt! Jag låter säkert helt störd som VILL ha sådana restriktioner i min vardag, men för mig handlar det helt enkelt om medvetenhet. Om min mat och den föda jag ger den för att den skall få må så bra som möjligt.

Jag har SÅ många fördelar på lager (och några nackdelar, givetvis), men jag tänker att jag skall dela med mig lite mer av det under veckan som kommer. Istället för att skriva ett två mil långt inlägg på en och samma gång, liksom.

Nedan kommer min nya, stora kärlek i livet: 

Oatly. Oatlys veganska havreprodukter. WOW NO COW, indeed. Chokladdrycken är i klass med #jagskullekunnalevapådetta och #bättreänpucko, NO JOKE! iKaffe har hängt med ett tag i vårt hushåll och det är världens bästa start på dagen; starkt jävla kaffe med gräddig havredryck i, slår vilken vanlig mjölk som helst. iMat havregrädde har jag ännu inte hunnit testa, tänkte göra någon god gräddbaserad soppa imorgon, men med tanke på hur bra de andra produkterna är misströstar jag ej. iMat Fraiche använde jag idag i min guacamole, smakade precis lika bra som vanlig creme fraiche och var UNDERBART krämig. Jag kan ingenting annat än PRISA Oatly för sitt utbud, det är verkligen helt fantastiska produkter! Härnäst ser jag fram emot att testa Havredryck Chai samt PåMackan. Det skall bli spännande! 

Imorgon kör vi igång i bloggen med matdagbok, gud så jag ser fram emot det här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar