fredag 22 april 2016

VI BEHÖVER PRATA!

Okey, guys, vi behöver prata. Idag gjorde jag brownies på svarta bönor och färska dadlar. Allt jag har att säga: AMAZING! Var aningen skeptisk men har velat testa länge, så jag tänkte "why not?". ALLA har snackat så gott om det här men inte ens jag som älskar bönor (skulle nog kunna leva på det) kunde tro att det skulle vara SÅ gott. Jag vill ha det här på mitt bröllop, tamejfan! 


Jag använde det här receptet, men gjorde om det lite för egen smak (med betoning på lite):

1 pkt svarta bönor (helst ekologiska, såklart)


12 st färska dadlar (köper ni dadlar som inte är färska skall de, som jag förstått det, ligga i vatten en stund innan användning. Ligger i typ samma prisklass, köpte Fontana för 39.90 och jag har halva paketet kvar).

2 ägg

1 dl kallpressad kokosolja (jag har en med smak, svinagott!)


4 msk kakao



2 tsk vaniljsocker



2 tsk bakpulver

150 g mörk choklad (jag tog Lindt 70%)



4 msk honung (flytande, enklast)



4 msk STARKT kaffe


Valfri mängd valnötter


1. Jag började med att mixa svarta bönor och dadlar (ha en bra mixer, smeten skall vara slät som en babyrumpa). 

2. Under tiden då jag gjorde detta lade jag chokladen i ett vattenbad tillsammans med kokosoljan, det går snabbt (olja = blir varm satan) så det gäller att vara med ordentligt. Knäck i två ägg och vispa ordentligt. 

3. Blandade sedan kakao, vaniljsocker, bakpulver, honung och kaffe i en bunke, blanda väl! 

4. Vänd sedan ned allt i en bunke och tillsätt de mixade valnötterna (eller de nötter ni nu vill ha, om ni ens vill ha några). 

5. Smöra valfri form med kokosolja, bröda med riven kokos. Går även bra att köra med bakplåtspapper men jag älskar ytan som blir av kokosen! In i mitten av ugnen i 20-25 minuter, 175 grader. Jag använde en ganska liten form, så brownien blev hög och perfekt krämig i mitten. 

NJUT! Jag äter den som den är men de andra hade B&J's till, annars är ju grädde en klassiker. 

Och eh, fan vad inlägget ser konstigt ut? Fattar noll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar